نمایش نوار ابزار

نشست هیات رئیسه فراکسیون کارگری مجلس با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

اعضای هیات رئیسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با سید صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی) دیدار و گفتگو کردند.

مرتضوی: هدف ما درمان رایگان است

به گزارش ایلنا، در دیدار اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی، سیدصولت مرتضوی مهمترین دغدغه دولت و وزارت تعاون وکار را اجرای عدالت دانست و اظهار داشت: اجرای عدالت زمانبر است و باید تامین و توزیع منابع عادلانه انجام شود؛ در بحث تامین منابع تلاش‌های بسیاری صورت گرفت به طوری که امروز بدهی تامین اجتماعی ابربدهکار به بانک مرکزی به صفر رسیده است.

او با اشاره به طلب ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تامین اجتماعی از دولت، در ادامه اظهار داشت: راه‌های گوناگونی را رفته‌ایم تا این موضوع حل و فصل شود و مطالبات تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی از دولت تعیین تکلیف گردد.

مرتضوی، وزارت تعاون و کار را دستگاهی پرچالش دانست و با اشاره به اینکه ۷۳ تا ۹۳ درصد منابع صندوق اجتماعی توسط دولت تامین می‌شود، گفت: در بدو ورود من به وزارت تعاون و کار، صندوق بازنشستگان کشوری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود که با عنایت رئیس جمهوری این مشکلات رفع شده‌اند و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که دست ما ازجیب دولت کوتاه شود.

وی از زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های دولتی به عنوان یک معضل نام برد و گفت: بنگاهداری دولتی پاسخگو نیست و باید به سمت وسوی بخش تعاون رفت یا مشارکت بخش خصوصی را تقویت نماییم.

وزیر تعاون و کار در ادامه صحبت‌های خود گفت: برای کل جامعه هدف ما درمان رایگان است و ۳۰ درصد افراد تحت پوشش به درمانگاه‌های این سازمان مراجعه می‌کنند. ما تلاش داریم تا گشایشی جدی ایجاد شود و همانگونه که رهبر انقلاب فرموده‌اند: بیمار غیر از رنج درد و بیماری؛ دغدغه دیگری نداشته باشد.

در ادامه این نشست، علی بابایی کارنامی (رئیس فراکسیون کارگری مجلس) گفت: این فراکسیون با ۱۸۰ عضو یکی از بزرگ‌ترین فراکسیون‌های مجلس است که جملگی دغدغه نیروی کار و تولید و اشتغال دارند.

او صیانت از صندوق تامین اجتماعی و تقویت بخش درمان کارگران و بازنشستگان را دغدغه‌های جدی فراکسیون کارگری مجلس عنوان کرد و با قدردانی از اقدام دولت در افزایش مناسب حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری گفت: در بحث دستمزد این عزیزان همچنان عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که باید جبران گردد.

نماینده ساری و میاندرود در خانه ملت یکی ازوظایف مهم وزارت تعاون و کار را توسعه و تقویت تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و گسترش سه جانبه گرایی با حضورجدی شرکای اجتماعی عنوان نمود و با انتقاد از بلاتکلیفی ۳۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در باب بیمه تامین اجتماعی آنان گفت: بیمه این کارگران درگذشته به هر دلیلی متوقف شده و مسئولان تامین اجتماعی عنوان می‌نمایند که منابع با مصارف همخوانی ندارد تا بیمه این کارگران منعقد شود.

همچنین رحمت الله نوروزی (نماینده مردم علی آباد کتول) در این نشست با اشاره به نگاه مدیریتی وزیر تعاون و کار گفت: انتظار داریم برای رفع مشکلات صندوق بازنشستگان و تامین اجتماعی کمک حال فراکسیون کارگری باشید.

وی گفت: ما بازوان شما در مجلس و برنامه هفتم توسعه هستیم و انتظارداریم تصمیمات انقلابی بگیرید تا صندوق‌های مرتبط با کارگران از وضعیت کنونی نجات پیدا کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اختصاص ۷۰ درصد از اراضی شهرستان علی آباد کتول به کشت تنباکو گفت: کشاورزان شهر من از مشکلات متعددی رنج می‌برند و امیدوارم وزارت تعاون و کار به این عرصه ورود نماید.

جبار کوچک‌نژاد نماینده رشت در مجلس هم با اشاره به رسالت خطیر فراکسیون کارگری گفت: صندوق‌ها نیازمند آرامش و ثبات مدیریتی هستند و انتظار می‌رود وزارتخانه معظم تعاون و کار این مهم را انجام دهد.

وی از مشکلات معیشتی کارگران علیرغم افزایش دستمزدشان سخن گفت و اظهارداشت: تلاش‌های صورت گرفته برای ترمیم حقوق کارگران دربرابر تلاطم‌های اقتصادی کافی نیست.

نماینده رشت درباره یکپارچه شدن مدیریت‌های حوزه تعاون و کار در استانها و همچنین ضرورت اختصاص بودجه لازم جهت پرداخت تسهیلات کارگاهی و اشتغال مطالبی را بیان نموده و گفت: در استانها شرکت‌های تولیدی از باب نقدینگی دچار چالش‌های جدی هستند.

رضا آریان‌پور نماینده مینودشت هم مباحث مربوط به درمان کارگران را بسیار مهم ارزیابی کرده و ضمن انتقاد از عدم تکمیل طرح بیمارستان تامین اجتماعی در مینودشت استان گلستان گفت: ساخت و تقویت درمانگاه‌های تامین اجتماعی در شهرهای کوچک باید در دستور کار قرار گیرد. در این شهرها برخلاف شهرهای بزرگ خرید درمان راهبرد صحیحی نیست.

همچنین آقایان محمد اسدی و نصراله دریابیگی (رئیس و نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور) از دیگر سخنرانان این نشست بودند که ضمن تشریح مشکلات بخش درمان پیشکسوتان تولید؛ از نبود امنیت شغلی برای جامعه کارگری به واسطه گسترش قراردادهای موقت انتقاد کردند.

اسدی رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی کشور گفت: با اجرای طرح همسان‌سازی ۷۵ درصد مطالبات بازنشستگان محقق شده و انتظار داریم ۲۵ درصد این مطالبات مربوط به سال جاری پیش از پایان سال پرداخت شود.

وی گفت: همچنین انتظار می‌رود برای سال ۱۴۰۲ بهترین تصمیمات درباره حقوق ومزایای کارگران و بازنشستگان گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری ایلنا
https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1317865

دیدگاه ها